Thursday, April 30, 2020

RECENZE: Protivníci (Marissa Meyer)

Krásný čtvrtek!

Je poslední dubnový den a venku to zase tak hezky nevypadá, tak jsem se opět pustila do nějaké té kritiky. Na tuto knihu jsem se hrozně moc těšila, zaškrtla jsem si datum vydání v kalendáři a hned druhý den po vydání jsem běžela do místního knihkupectví a hledala ji. Jakmile jsem si ji ale konečně pořídila a umístila do knihovny, nějak se mi do toho příběhu nechtělo. Výsledkem bylo, že na přečtení čekala rok, tedy skoro dva roky od doby, kdy jsem četla první díl.

Kniha Protivníci (Archenemies) je druhým dílem série Renegáti od autorky Marissy Meyer. Na první díl si můžete přečíst recenzi ZDE. Do teď jsem se nerozhodla, zda se mi druhý díl líbil víc než ten první. Jedno vím ale jistě- s českým překladem jsem udělala vážně kolosální chybu!

Pokud jste četli mou recenzi na první díl, pak víte, že příběh byl super, ale ten český překlad byl katastrofální. Na každé stránce skoro deset chyb, chybějící písmena nebo předložky, opakující se slova a gramatické chyby... Opravdu hrůza. Řekla jsem si ale, že dám šanci druhému dílu, zda tento obrovský nedostatek odstranili, ale přišlo zklamání. Teď opravdu lituji, že jsem si knihu raději neobjednala v angličtině, protože v tomto díle byly ty chyby snad ještě horší. Vážně, jak se může něco takového dostat do tisku? To si ten překlad snad nikdo nepřečte a nezkontroluje? Takové nedostatky úplně narušují čtení. Znáte ten pocit, kdy jste zabraní do napínavé části knihy a chcete jen pokračovat a dozvědět se, jak to dopadne? No a když vidím nějakou takovou chybu v tisku, tak mě to ze čtení úplně vytrhne a pořádně naštve... Nevím, nevím, závěrečný díl už asi v českém překladu vážně zkoušet nebudu.

Jinak co se týče příběhu, je opět skvělý. Super zápletka, napětí a rozvíjející se vztah Adriana a Novy. Boj mezi Renegáty a Anarchisty stále zuří, ale připadá mi, že už není tak jasné, kdo je vlastně nepřítel. Jediné, co mi trochu vadilo, bylo to Novino neustálé utápění v sebelítosti, jak Renegáti nezachránili její rodinu a jak je pro ně všechny lhářka a zrádce. Adriana jsem naopak v tomto dílu měla raději, přišlo mi, že mu tady autorka věnuje trochu víc prostoru než v prvním díle a my lépe vidíme jeho pocity a vnitřní rozpoložení. Zato ale nejspíš na úkor ostatních hrdinů, kteří v tomto díle dostali ještě menší prostor (konkrétně Sketchův tým- Oscar, Ruby a Danna) a jsou tady spíš takovou okrajovou záležitostí.

Stále mám ale spoustu nezodpovězených otázek už z prvního dílu a tak doufám, že v posledním díle se to všechno rozlouskne a zapadne do sebe. Série je to opravdu skvělá, myslím si, že superhrdinský námět v takovém rozsahu není pro knihy moc typický (spíše komisky a filmy od Marvelu) a autorka to pojala originálně. Vymyslela super vlastnosti i způsoby, jakým tito superhrdinové svoje schopnosti získali (například Adrianova schopnost změnit v realitu všechno, co nakreslí, mi přijde naprosto boží). Miluju Marissin styl psaní už od doby, co jsem četla Měsíční kroniky, umí vše do detailu popsat, nic mi nepřipadá nedomyšlené ani žádné klišé. Prostě opravdu kvalitní příběh jen v tomto případě v příšerném překladu.

MOJE HODNOCENÍ 4,5 /5 ★

Informace
Původní název: Archenemies