Saturday, November 17, 2018

RECENZE: Renegáti (Marissa Meyer)

Krásný podzim (nebo spíš skoro zimu)!

V létě jsem neměla moc času na čtení, jelikož mi zbyly na září nějaké zkoušky, čekají mě letos státnice a také jsem nastoupila do nové práce. Čtu málo (až se stydím), ale zato jsem se snažila vybírat si knihy, které stojí za to. Jednou z těch mála knih byla také jedna pořádná bichle a to Renegáti od Marissy Meyer. Vybrala jsem si ji proto, že miluji její Měsíční kroniky, její styl psaní a svět superhrdinů zněl docela lákavě. Vážně mě zajímalo, jak se s takovým příběhem poprala a teď Vám povím, jak jsem se s ním poprala já.

Trochu jsem se této knihy ze začátku bála, když jsem viděla těch 500 stran. Bála jsem se totiž, že děj bude hrozně zdlouhavý a natahovaný a nebude mě bavit. To se ale naštěstí nepotvrdilo. Do knihy jsem se pustila a prvních asi 80 stran jsem zhltla najednou během jednoho večera. Kniha mě vtáhla do děje, hned ze začátku tam byla nějaká ta akce a člověk se postupně dozvídal, jak vlastně vypadá společnost v době, kdy se kniha odehrává. Hlavní hrdinka Nova mezi superhrdiny, kteří si říkají Renegáti (jsou jakýmisi ochránci spravedlnosti), nepatří a z celého srdce je nenávidí, jelikož zradili její rodinu. Je ale Výjimečná, a proto někam patřit musí- a když ne k Renegátům, tak k jejich odpůrcům, tzv. Anarchistům. Při prvním začtení se do příběhu tedy okamžitě sledujeme, jak jsou Renegáti špatní. Pak ale přijde na řadu Adrian, který vypráví příběh z druhého pohledu- patří totiž mezi Renegáty. Ze začátku (při první kapitole vyprávěné jeho očima) mě trochu zmátlo, kdo to vlastně je.
Cílem Novy, neboli Nightmare, je zničit Renegáty a dokázat světu, že jsou špatní a nezaslouží si ovládat město. A to může jedině tak, že se sama stane Renegátkou. Cílem Adriana, je zjistit, kdo je ta záhadná Nightmare a odhalit, co všechno ví. Jenže i on má svou skrytou identitu. Všechno se zkomplikuje, když se jejich cesty propletou a oni netuší, že ten, po kom oba pátrají, stojí na dosah ruky. Každý z nich je přesným opakem toho druhého, každý má své cíle a zájmy, ale cesta za tím je společná. Knize velmi dodávají na dynamičnosti ty dva úhly pohledu, rozdílné uvažování hrdinů, ale také to, jak se vzájemně doplňují.

Zhruba v polovině knihy jsem se trochu zasekla. Ne že by děj byl nudný, ale trochu se to protahovalo, jak jsem pořád čekala, jak to dopadne a kdy už se dostanu k tomu velkému vyvrcholení, ke kterému celá kniha směřuje. Asi si dokážete představit, jak frustrující pro mě po 500 stranách bylo zjištění, že žádné velké odhalení nebude, protože kniha skončí víceméně otevřeně a čeká na pokračování :D

Děj byl ale poutavý, zápletky skvělé a jak se to všechno čím dál tím víc zamotávalo a já se už třásla na to, jak to dopadne, to bylo vážně super. Myslím si, že autorka toto téma zvládla opravdu dobře, její styl psaní je stejně skvělý jako v Měsíčních kronikách a ti, kteří si zamilovali Kroniky tak jako já, si zamilují i tuhle knihu.
Postavy jsem si oblíbila snad všechny. Adrian je sympaťák, milý, pozorný, odvážný a chytrý, jeho tým (tedy Oscar, Ruby a Dana) jsou vtipálci, ale svou práci odvádějí dobře. Nova je sice trochu odtažitá, ale vzhledem k tomu, že je u Renegátů jako špeh, se to dá pochopit. Je vynalézavá, umí si se vším poradit, chytrá je také dost a má velký talent. Už od začátku jsem nemusela jen Ingrid, vadilo mi jak je zbrklá, panovačná a dělá, že ji nic nerozhází. Hlavní postavy byly opravdu dobře propracované, žádné povrchové zobrazení, ale všechno pěkně do hloubky- i jejich myšlenky, emoce a vnitřní rozpoložení.

Negativa
Kniha měla jen jedno velké mínus- kdo si ji chce přečíst, vyhněte se českému překladu. Hůře přeloženou knihu jsem snad nečetla a vážně lituji toho, že jsem si ji nepořídila spíš v angličtině. Na každé straně byla nějaká chyba, ať už gramatická nebo i vynechaná celá slova nebo naopak dvě stejné předložky za sebou atd. To mě vážně dokáže naštvat, když se chci začíst do knihy a užít si tu chvilku napětí děje, ale narušují mi to chyby v textu, které vyloženě bijí do očí (mně ještě dvakrát tolik, jelikož studuji český jazyk a literaturu). Takže pokud můžete, tomuto překladu se opravdu vyhněte.
Jinak ale knize vážně nemám co vytknout, a proto ji můžu vřele doporučit všech milovníkům fantasy a tématu superhrdinů, které je v poslední době opravdu oblíbené.

Charakteristika
Originální název: Renegades