Monday, April 20, 2020

RECENZE: Měsíční kroniky (Marissa Meyer)

Krásné pondělí všem!

Tak si tak sedím na gauči, notebook na klíně, zírám do knihovny a přemýšlím, jakou další knihu bych pro vás mohla zrecenzovat. Přejíždím jednu polici za druhou, až jsem se najednou zastavila a s hrozným zděšením zjistila, že jsem vám vlastně ještě pořád nenapsala svůj názor na knižní sérii Měsíční kroniky (The Lunar Chronicles) od Marissy Meyer. Přitom už je to tak strašně dlouho a tak moc jsem si tu sérii zamilovala, že vůbec nechápu, proč jsem o ní doteď nenapsala článek.
Napíšu tedy spíš takovou celkovou shrnující recenzi na celou sérii a ne na každý díl zvlášť.

Série Měsíční kroniky je v podstatě moderní retelling na oblíbené pohádky z dětství a v každé knize se postupně přidává další hlavní hrdinka inspirovaná právě těmito pohádkami a jejich představitelkami:
  • Cinder zde v prvním díle představuje Popelku budoucnosti jako vylepšený kyborg
  • Scarlet ve druhém díle je trochu přiostřená Červená Karkulka hledající unesenou babičku
  • Cress ze třetího dílu se zde objevuje jako Rapunzel alá technický génius, sama zavřená na opuštěné vesmírné stanici
  • a nakonec Winter v závěrečném díle představuje dokonalou Sněhurku, krásnou princeznu se zlou macechou



Upřímně musím říct, že celkově knihy Marissy Meyer zbožňuju. Miluju její promyšlené světy, její styl psaní a její fantazii. Vše je vždy dokonale popsáno a rozvedeno do detailů. I přes to, že je tahle série vedená jako sci-fi, jelikož se odehrává mezi Měsícem a Zemí, tak mě to neskutečně bavilo. Normálně moc na sci-fi nejsem, já raději fantasy, ale tohle je taková míchanice a vyšlo z toho něco opravdu skvělého. V každé další knize v sérii se seznamujeme s dalšími představiteli, kteří se postupně dávají dohromady a ke konci z nich vznikne skvělá parta. Nejlepším dílem byla podle mě Cress, třetí kniha, jelikož Winter už mi pak připadala moc dlouhá, i když jsem se nenudila ani chvíli (popravdě, když jsem dočítala Winter, zůstala jsem vzhůru celou noc nonstop a četla pod baterkou, najednou jsem dala celých zbývajících 200 stran a skončila jsem v půl sedmé ráno).

Všechny postavy jsou opravdu do detailu vykreslené, nechybí ani jejich vnitřní monology a duševní rozpoložení, což vždy trochu napomůže, abych se do postavy vcítila a o to je pak kniha lepší. Nemám ráda knihy s plochými postavami, o jejichž uvažování a povaze nevíme nic, kniha mi pak nepřipadá propracovaná a promyšlená. Všechny jsem si zamilovala, ale samozřejmě mám své oblíbence. Mojí nejoblíbenější postavou je Scarlet, je rázná, statečná, stojí si za svým a nenechá nikoho, aby za ní dělal úsudek (sama si stojí za svým a má vlastní názor). Z pánského doprovodu hlavních hrdinek mám pak nejraději Thorneho, který musí být vždy oslovován "kapitáne", nenechá si ujít možnost něco vtipně či ironicky okomentovat a je takovým vtipným zpestřením celého příběhu.
Náměty knih jsou opravdu originální, nikdy by mě nenapadlo zasadit pohádkovou postavu do takového kontextu, opravdu se tam projevují jak vlastnosti tak i okolí typicky spojené s každou pohádkou (např. Cinder má jako pravá Popelka dvě nevlastní sestry a macechu, Scarlet hledá babičku,  Cress je vychovávána v uzavřené stanici mimo svět a Winter má nenávistnou macechu, ale stejně jako Sněhurka je ona ta nejkrásnější). Vše je pak ale zasazeno do světa technických vymožeností, kde jsou kyborgové běžní a obyvatelstvo Měsíce umí ovládat myšlenky.

Celkově z toho vznikla naprosto úžasná série, kterou miluju i já ve svých čtyřiadvaceti letech, i když se jedná o young adult pro trochu mladší čtenáře (já už nejsem úplně cílová skupina). Celý příběh je napínavý, plný zvratů, ztrát, ale i nových spojenectví, přátelství a lásky. Rozhodně jsem se nenudila a super byly i dvě speciální edice- Nejkrásnější (příběh královny Levany než se stala krutou vládkyní) a Hvězdy nad hlavou (soubor povídek o dalších osudech těchto hrdinů po skončení Winter).

Rozhodně doporučuji všem milovníkům fantasy i sci-fi!

MOJE HODNOCENÍ- CELÁ SÉRIE 5 / 5 ★


Nakonec musím ještě dodat, že jakmile dočtete Měsíční kroniky, je naprostou nezbytností přečíst si také navazující sérii Wires and nerves, což je úžasný komiksový příběh z pohledu androidky IKO (Cindřiny nejlepší kamarádky), kde se dozvídáme o dalším vývoji ve vztazích mezi Měsícem a Zemí. Opravdu stojí za přečtení!


No comments:

Post a Comment