Sunday, May 26, 2019

RECENZE- Cesty se rozcházejí (Veronica Roth)

Krásný slunečný den!

Po návratu z daleké galaxie jménem vysoká škola se opět hlásím s recenzí. Před Vánoci jsem se konečně dostala ke své dlouho očekávané knize a to pokračování Čar života. Četla jsem to poměrně dlouho (ano, už zase ta škola) a konečně jsem se dostala k tomu, abych se s Vámi podělila o své dojmy..

Kniha nese název Cesty se rozcházejí a jedná se o druhý a závěrečný díl duologie Čáry života od americké spisovatelky Veronicy Roth, autorky úspěšné série Divergence. První díl jsem četla loni koncem léta, takže na tento jsem opravdu čekala přes rok. Čáry života se mi opravdu líbily a byla to velmi povedená kniha, můj názor na ni si můžete přečíst v recenzi ZDE. Tak a teď se podíváme na to, jestli to čekání opravdu stálo za to...

Anotace
Osud je spojil, teď je chce rozdělit. Druhý díl fantasy série Čáry života od autorky bestselleru Divergence.
Životy Cyry a Akose ovládají jejich osudy, které věštba pronesla už při jejich narození. A zdá se, že osud se nedá změnit, ať se snaží sebevíc. Akos je zamilovaný do Cyry, i když dávné proroctví určilo, že zemře ve službách její rodiny. Nebezpečí se ještě více vystupňuje, když se mezi jejich národy rozpoutá válka, kterou se oba snaží zastavit.

Kniha navazuje přesně tam, kde první díl končí. Ze začátku maličko trvá, než se děj trochu rozjede a jelikož je do této knihy zařazen další úhel pohledu (kterým je Cisi, Akosova sestra), je to zprvu trochu zmatené. Za to je ale děj trochu rozmanitější než u knih vyprávěných jedinou postavou či vypravěčem. To co mátlo v těchto různých úhlech pohledu byl způsob vyprávění- u Cyry a Cisi jsou kapitoly subjektivní, tedy vyprávějí to přímo tyto postavy a sledujeme zároveň i jejich vnitřní rozpoložení a myšlenky. Zato u Akose, jde o vyprávění objektivní- vypravěčem není přímo postava, jde o vyprávění ve třetí osobě jakoby Akosovi celou dobu stál někdo za zády a popisoval, co dělá. Střídání úhlů pohledů mě ale bavilo, bylo to dynamičtější o to víc, že většinu knihy byla každá z postav úplně jinde, tudíž jsme se dozvídali postupně informace ze všech stran.
Z polovině knihy se vše obrátí vzhůru nohama a to mě trochu dostalo, ale musím uznat, že to takhle nejspíš má být. Od této chvíle mi ale lezl na nervy Akos a jeho destruktivní a trochu bezcitné chování. V této knize už se trochu odchylujeme od schématu Romea a Julia, který byl tak patrný v prvním díle. Trochu mi připadalo, jako by autorka moc nevěděla co s tímto milostným vztahem udělat, protože jednou se hrozně milovali, pak zase ne, pak zase ano a já jsem z toho byla trochu zmatená.

Celkově ale musím říct, že první díl se mi četl lépe a po tom, jak mě uchvátil a já nedočkavě čekala celý rok na pokračování, tak to lehké zklamání bylo. To ale neznamená, že to byla špatná kniha. Pořád byla dobrá, ale po tak dlouhém čekání jsem očekávala malinko víc. Za přečtení ale určitě stála, jen nevím, zda ještě někdy budu mít chuť si od Veronicy  něco přečíst. Tahle série byla u mě její druhá šance, protože patřím mezi menšinu, kterou Divergence moc neoslovila. S Čárami života u mě opravdu uspěla, ale tímhle se zase trochu snížila. Prostě jsem ten závěr série čekala trochu epičtější, ale nemohu říct, že by se mi kniha nelíbila. Pořád ji hodnotím celkem kladně a pokud se vám Čáry života líbily, tak si pokračování určitě přečtěte.

Informace
Originální název: The Fates Divide
Nakladatelství: CooBoo