Saturday, September 30, 2017

Favourite book series

Zdravím všechny knihomoly!

Tento článek už píšu podruhé, jelikož se mi celý vymazal, takže jsem trochu naštvaná. Mám tu tedy pro vás článek o mých nejoblíbenějších knižních sériích, abyste trochu lépe poznali mě a můj vkus na knihy. Plánuji také brzo napsat článek o svých oblíbených spisovatelích, některé samozřejmě zmíním už tady, ale ne všichni prostě píšou celé série. Zatím ještě nevím, kolik těch sérií bude, to uvidím, až tento článek dopíšu.
Než se budete na konci článku divit, raději vás na to upozorním dopředu- v mém seznamu nenajdete Dvůr trnů a růží, Skleněný trůn, Hru o trůny, Selekci ani třeba Cizinku a podobně. Proč? Není to proto, že by se mi nelíbily, důvod je mnohem jednodušší- prostě jsem se k nim ještě nedostala. Že se divíte už teď? Mám prostě prioritní knihy a také spoustu dalších na hromádce TBR, takže mi ještě chvilku potrvá než si přečtu i tyto opěvované série. A proč vám to vlastně říkám? Protože na každé druhé fotce na bookstagramu vidím právě tyto série a jak je každý zbožňuje, a že každý kdo je nečetl je úplně mimo. No, tak to jsem přesně já.

Teď už se ale teda pustím do mých oblíbených. Jako sérii, vždycky považuji až tři a více knih (tedy trilogie), duologie mi prostě nepřijdou jako série. Snažím se je seřadit více méně podle oblíbenosti, ale třeba mezi první s druhou v pořadí není skoro žádný rozdíl, za to třeba mezi první a pátou už nějaký rozdíl oblíbenosti vnímám.
Tak jdeme na to...

* Percy Jackson a Bohové Olympu (Rick Riordan)

Hned jako první zařadím dvě série, jelikož se týkají víceméně stejných postav a jsou na sebe navazující. Všechny díly naprosto miluju, Rick je prostě úžasný spisovatel a má skvělé vyprávěcí schopnosti a představivost. Každá jeho postava je vždycky něčím přesně charakteristická (například Percy se neobejde bez sarkastických poznámek a velkého sebevědomí a do všeho se vrhá po hlavě- je prostě nespoutaný jako moře, zatímco Annabeth, dcera Athény, ve všem hledá logiku. Je Percyho přesným opakem a tím se skvěle doplňují). Hrozně se mi líbí, jak Rick dokázal propojit řeckou mythologii s moderním světem (Olymp na Empire state building, Daidalovo bludiště rozkládající se pod celými Spojenými státy..). Navíc v každém díle postupně poznáváme řecké bohy, nestvůry a starověká proroctví. Navíc v Bozích Olympu, tedy navazující sérii, ještě přidává i římskou mytologii a rozšiřuje řady polobohů o tábor Jupiter. Knihy jsou velmi čtivé, do detailů vyprávěné, napínavé a plné různých tajemství a záhad, které postupně spolu s Percym a jeho přáteli odkrýváme. Pokaždé, když nějakou z Rickových knih čtu, nemohu se odtrhnout. Na sérii Bohové Olympu jsem kdysi napsala i recenzi.



* Harry Potter (J. K. Rowling)

Myslím, že příběh chlapce šikanovaného příbuznými, který zjistí, že je čaroděj a ve škole čar a kouzel v Bradavicích tak najde svůj pravý domov, vám nemusím představovat. Kdo by neznal chlapce, který přežil smrtící kletbu a tím se stal nejslavnějším kouzelníkem, aniž by o tom sám věděl. S tímhle klukem a jeho čarovnými dobrodružstvími jsem prakticky vyrůstala a tyto knihy mi toho také hodně daly. Za tento kouzelnický svět jsem Joanne vždycky hrozně obdivovala, její představivost je úžasná a miluju všechny ty skvělé a vtipné názvy, co vymyslela (jako famfrpál, Kvikálkov, Brumbál a podobně...). Poprvé jsem celou sérii četla zhruba ve 12 letech, poté v 15 a loni jsem po tom sáhla znovu, tentokrát v angličtině. Byl to úplně jiný zážitek, v originále je její styl psaní mnohem barvitější a celé se mi to líbilo mnohem víc. Jediné, co mě trochu zklamalo, je její nejnovější díl odehrávající se po 19 letech (proč mě to zklamalo si můžete přečíst v mé recenzi). Každopádně celkově jsou to jedny z nejlepších knih co znám a myslím, že Harry Potter je taková klasika, že ji jen tak něco nepřekoná.


* Měsíční kroniky (Marissa Meyer)

Nedávno jsem objevila tuto skvělou sérii, kterou sice ještě nemám dočtenou (chybí mi ještě polovina posledního dílu), ale už teď to mohu zařadit mezi nejlepší série, co jsem kdy četla (pokud to ovšem nebude mít nějaký hrozný konec, ale to myslím u "pohádek" nehrozí). A proč že to mluvím o těch pohádkách? Tato série se totiž skládá z retellingů klasických pohádek, hlavní hrdinky jsou vždycky svými rysy podobné jedné pohádkové postavě (Cinder = Popelka, Scarlet = Karkulka, Cress = Rapunzel, Winter = Sněhurka). Hrozně se mi líbí, že se v každém díle všechny postavy proplétají a vždycky nějaká přibude. Zároveň se v kapitolách střídají pohledy postav, takže máme jasný přehled o tom, co všichni dělají a jak to spolu souvisí. Líbí se mi, že ty rysy pohádkových postav jsou tam opravdu znát, ale zároveň se o pohádky vůbec nejedná, možná spíš naopak. Celý příběh je napínavý a kolikrát jsem až nedočkavá, kdy už konečně ta nějaká skutečnost vyplyne na povrch a všichni se to dozví. Cress mi zatím připadá jako nejlepší díl, tak doufám, že mě Winter nezklame (ps: dočetla jsem a nezklamala, celá série je prostě dokonalá)


* Drahokamy (Kerstin Gier)

Tuhle sérii už jsem četla tak třikrát a miluju jí pořád stejně. I přes všechny ty filmy o cestování v čase, tohle je prostě originální, napínavé a navíc se mi hrozně líbí ty historické části. A do toho tu samozřejmě máme i milostné vzplanutí a pár nepřátel. Gwen jsem si oblíbila hned od začátku, strašně se mi líbí ta její schopnost vidět duchy, ale chvíli trvalo, než jsem přišla na chuť Gideonovi, který v prvním díle působí jako rozmazlený snob, co si myslí, že umí všechno (aspoň do doby, než se zamiluje do Gwen). Když o tom teď tak přemýšlím, mám chuť pustit se do toho znovu! Pokud jsem tuhle sérii ještě nečetli, rozhodně neztrácejte čas, je dokonalá! Recenzi na první díl si můžete přečíst na mém starém blogu!


* Vlci z Mercy falls (Maggie Stiefvater)

Do této série jsem se pustila kvůli jejímu hlavnímu námětu- vlci/ vlkodlaci. Asi se nedá říct, že se vyloženě jedná o vlkodlaky, tito lidé se totiž ve vlky mění vždy na zimu a zpátky v člověka až na jaře. Každý rok je ale proměna delší, až jednou už zůstanou vlky napořád. Celý příběh je opravdu zajímavý a strašně se mi líbily kapitoly z pohledu Sama, kdy vlastně vidíme do jeho "vlčí hlavy" a získáváme obrázek o tom, jak vlastně žijí. Sama i Grace jsem si hrozně moc oblíbila, jejich příběh je skvělý a autorka mě touto sérií rozhodně nezklamala. Ještě donedávna bych ji zařadila na třetí místo, ale to bohužel od minulého měsíce zaujaly Měsíční kroniky.


* Hunger games (Suzanne Collins)

Tato akční postapokalyptická dystopická série rozhodně nesmí chybět v repertoáru žádného knihomola! Četla jsem ji ještě před zkouknutím filmů a musím říct, že jsem udělala dobře. Už v knize mi Katniss tak úplně nesedla a myslím, že v podání Jeniffer Lawrence to úplně zazdila (herečka je to skvělá, ale zkrátka tuhle postavu nemám ráda). Oproti tomu mi přirostl k srdci Peeta i Hurikán a později samozřejmě Finick. Tato série je velmi originální a autorka opravdu kreativní (způsoby, jakým vymýšlí různé arény a zmutovaná zvířata apod). Její nápady se mi strašně líbí a myslím, že nejraději mám asi druhý díl, ten poslední už je na mě moc bojovný. Já osobně zbožnuju fantasy na téma budoucnosti, mezi mé oblíbené jich patří spousta i ve filmové podobě (třeba Labyrint, ve kterému jsem se v knižní podobě ještě nedostala nebo první díl Divergence, kde mám paradoxně radši film než knihu). Jaké jsou vaše oblíbené knihy z budoucnosti? 


* Stmívání (Stephanie Meyer)

Jsem holka, co miluje fantasy, takže se asi nemůžete divit, že mezi mé nejoblíbenější série patří i příběh plný upírů a vlkodlaků. Popravdě, zbožňovala jsem to, když mi bylo tak 13, totálně jsem to žrala, ale musím říct, že tak jednou za 2 roky, si to ráda přečtu celé znovu, abych si připomněla to dětství a nemůžu tedy popřít, že to v mém seznamu vždycky bude mít své čestné místo. I když musím přiznat, že čím jsem starší, tím nesnáším Bellu víc a víc. Celý příběh se mi líbí pořád stejně, ale ona? Průměrná holka, která dostane všechno na světě, aniž by si to nějak zasloužila a stejně pro ní není nic dobré? Která z čistého sobectví zlomí srdce nejlepšímu příteli, ale stejně ho využívá, když se jí to hodí? A která nakonec ještě může mít dítě, o které nikdy nestála, aby byl její nesmrtelný život dokonalý. No prostě jí mám plné zuby :D 


* Padesát odstínů šedi (E. L. James)

Divíte se? Jsem prostě nenapravitelný romantik a tak i přes to, že to začalo jako erotický příběh, líbí se mi, jak to skončí. Autorku jsem vždycky obdivovala za to, že dokázala tak skvěle napsat erotický román a všechny ty lechtivé scény popsat do detailu, aniž by použila jediné přímé pojmenování nebo sprosté slovo (samozřejmě až na výrazy užívané Christianem Greyem). Kniha je zajímavá, děj má i napínavé zápletky, ale samozřejmě se najdou i věci, které se mi nelíbí. Co mě ale u téhle série zklamalo nejvíc, jsou její filmové adaptace- to je prostě děs a ve filmu všechny tyto scény (kterých tam ani moc není) působí prostě trapně. Vlastně si můj názor na první díl můžete přečíst v recenzi, kterou jsem o tom kdysi napsala.


A jaké jsou vaše oblíbené knižní série? 💋❤😍😉

2 comments:

  1. HP taky miluju :) A ty, ke kterym jsi se nedostala, fakt stojí za to :))
    Sarushef blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kdo by taky nemiloval, že? :P já vím, ale dnes mi přišel první díl Grišy a brzy se dočkám i Dvoru, tak se neboj 👍😁

      Delete