Saturday, May 12, 2018

RECENZE: Plamen v temnotě (Sabaa Tahir)

Hezký den!

Před pár týdny jsem dočetla pokračování skvělého a úspěšného fantasy románu Jiska v popelu (na kterou najdete recenzi zde), jehož název zní Plamen v temnotě, který napsala velmi talentovaná spisovatelka Sabaa Tahir. Kdo četl mou recenzi prvního dílu tak ví, jak moc se mi ta kniha líbila a můžu vám s jistotou říct, že pokračování bylo ještě mnohem lepší.

Celý příběh začíná ve chvíli, kdy Laia s Eliasem uprchnou ze Serry a vydají se na dlouhou a strastiplnou cestu přes celé Impérium. Jejich cíl je stále stejný a jasný- osvobodit Laiina bratra Darina z Kaufu, nejhoršího a nejstřeženějšího vězení v celém Impériu. V zádech mají rozzuřenou velitelku, která má v plánu vyhladit všechny Učence a také Helenu, Eliasovu nejlepší přítelkyni, jež složila slib novému císaři a jejím úkolem je Eliase dopadnout a zabít, jinak za to zaplatí...

Eliasova postava si mě během čtení dostávala stále víc a víc. To, jak je oddaný a věrný svému slibu pomoci Laie, je schopen vytrpět vše pro to, aby ho splnil. Je ještě obětavější, soucitnější a spravedlivější než v předchozím díle, ale jeho výcvik je stále stejně smrtící. To, jak trpí jen proto, aby neublížil nikomu jinému, na to prostě nemám slov.
I Laia se oproti prvnímu dílu změnila. V jedničce jsem ji nesnášela, pořád byla jen ustrašená a zbabělá, všeho se bála a neustále to opakovala a byla prostě taková měkota. Citlivka sice zůstala dál, ale tentokrát je to i její předností. Během této cesty se z malé vyděšené holky stala rozhodná žena, která si jde za svým, nebojí se riskovat život pro své blízké a je ochotná udělat vše, co bude k záchraně bratra zapotřebí. Také bojovat už umí líp, jen milostná rozhodnutí dělá špatná (a tuhle část jí nikdy neodpustím- kdo četl tak nejspíš ví, co tím myslím). Elias to všechno podstoupil pro ni, aby splnil slib, ke kterému se zavázal a v určitých chvílích mi přišlo, že Laia si to dostatečně neuvědomuje a věnuje se někomu jinému.
Což nás vede ke Keenanovi, o kterém už z prvního dílu víme, že je velmi schopný Učenec zapojený v odboji, který Laiu a Eliase po cestě vyhledá a vnutí jim svou pomoc. Upřímně jsem Keenana moc nemusela už od začátku, vždycky mi přišel takový moc divoký a majetnický.

V tomto díle už lépe poznáváme i Helenu, příjemným zpestřením jsou zde totiž přidané kapitoly právě z jejího pohledu. Krkavec prožívá vnitřní boj mezi láskou a poutem k příteli a věrností Impériu. Její rozhodnutí nejsou vždy správná a obětí také přináší hodně, jako všechny postavy této série. Její kapitoly nám umožňují náhled na druhou stranu, tedy do zákulisí císařovi vlády a co dalšího se v Impériu děje. Helena je velmi chytrá, jediná dívka s výjimkou velitelky, která promovala na Šerosrázu a zároveň jedna z jeho nejlepších studentů, proto se také účastnila zkoušek, díky nimž se stala Krkavcem.

Celá kniha je opravdu povedená- napínavá (někdy až dechberoucí očekávání, jak se to vyvine), plná zvratů i drsných chvil. Už v jiném článku jsem se zmínila, že pokud se v knize vyskytne nějaká třeba extra brutální scéna nebo v ní zemře někdo, koho jsem si oblíbila, většinou mě to prostě od dalšího čtení odradí. U téhle knihy je to naopak- takový zvrat vás naprosto dostane (i když vezmeme-li v úvahu krutost tohoto světa, tak to není zas tak překvapující) a nutí vás to číst dál, protože čekáte, kdy už toho "hajzla", co tohle způsobuje, konečně někdo zabije. Navíc je celá kniha o to lepší, že je vyprávěna z perspektivy tří lidí, máme tu tři odlišné pohledy na celý ten svět a to dodává knize na čtivost.

Knihu určitě doporučuji každému milovníkovi fantasy a pokud se vám líbil první díl, tenhle si zamilujete ještě víc.

Další informace
Originální název: A Torch against the night