Sunday, July 9, 2017

RECENZE: Soužení- vílí shromáždění (Maggie Stiefvater)

Krásný víkend všem!

První letní týden je skoro za námi a mě už se začínají hromadit knihy k recenzování. Proto bych ráda začala recenzí druhého dílu série Vílí říše, tedy Soužení s podtitulem Vílí shromáždění od mé oblíbené autorky Maggie Stiefvater. Slyšela jsem opravdu spoustu špatných názorů na celou tuto sérii, ale jak už jsem uvedla v minulém příspěvku, mně se prostě často zalíbí příběhy, které jiné lidi odrazují. Nedávno jsem přidávala recenzi na první díl této série Nářek: Lest vílí královny a kdybych měla tyto dva díly porovnat, tak vážně nedokážu říct, který díl se mi líbil více. Tak se nad tím trochu zamyslíme.. Jedná se tu o dva nejlepší přátele Jamese a Deirdre, ale v každé knize je hlavním hrdinou vždy ten druhý. V Nářku šlo hlavně o Deirdre, kdežto o Jamesovi jsme toho moc nevěděli a byl spíše okrajovou postavou. V Soužení jde naopak o Jamese, kterého jsem si tu dost oblíbila a jeho "kamarádku" Nualu, zatímco moc nevíme, co se s Deirdre děje dál a v tomhle pokračování mi také byla dost nesympatická. Celkově mám v tohoto druhého dílu opět stejně smíšené pocity jako po přečtení toho prvního.

Když se nad tím ale tedy zamyslím, asi se mi pokračování přece jen líbilo o trošku víc. Nejdřív jsem totiž byla trochu zklamaná, že to není přímo pokračování (chtěla jsem totiž vědět, jak to bude dál s Dee a Lukem), ale nakonec se mi Jamesovo vyprávění líbilo víc. Jsou tu lépe a detailněji rozepracované hlavní postavy a James je prostě sympaťák s těmi jeho věčnými drzými poznámkami a sebestředností. Nuala je ze začátku taková zvláštní, ale v tomhle díle si myslím taky hraje velkou roli ta střídající se změna pohledů- jednu kapitolu čteme za Jamese a tu další pak za Nualu. O to víc obě postavy pochopíme. Příjemným zpestřením jsou zde smsky, které Dee píše Jamesovi (i když je nikdy neodešle), ale tím se trošku dostáváme do obrazu, jak vlastně ona pokračuje v setkávání s Těmi druhými, jak to na ní všechno doléhá a podobně. Dee se mi ale prostě v tomto dílu zprotivila, protože jsou jí naprosto ukradené Jamesovi city, chová se jako natvrdlá a prostě mi přijde, že toho chudáka jen využívá. A pak si najednou ke konci vzpomene, že teda jo, že by to s ním zkusila a pak se diví. Sice je mi jí na konci trochu líto, protože nemá Luka a je vlastně sama, ale tak podle mého názoru si za to může hlavně sama.
Dál je tu pár okrajových postav jako třeba Paul a pár dalších Jamesových spolužáků, ředitel hudební akademie a jednou z těch hlavních vedlejších postav je Patrick Sullivan, učitel angličtiny, o kterém se později dozvíme, že o vílách ví opravdu hodně. Jamesovi dost pomáhá, jsou oba takříkajíc ze stejného těsta, ale na to jak moc víly nenávidí, mi přijde fakt blbý, jak to s ním celé dopadne. Nechci říct, jestli dobře nebo špatně, ale prostě divně 😃

Co se týče děje, tak zápletka, motiv i příběh jsou skvěle vymyšlené, ale autorka udělala stejnou chybu jako u předchozího dílu. A tou je, že příběh není dostatečně rozpracovaný do detailů, myslím že knize by vůbec neuškodilo nějakých sto stran navíc. Zato ale zbytečně prodlužuje pasáže, kde to vůbec není nutné a proto se děj stává zdlouhavý, ale zároveň se tam toho moc neděje. A konec je pak opět uspěchaný na nějakých dvaceti stránkách. Tahle kompozice celé této série je asi to jediné, co se jí dá u mě vytknout. Umím ocenit v příběhu maličkosti, a proto se mi celá ta kniha líbila, jen už jsem pak byla prostě fakt nedočkavá, kdy už se dozvíme tu hlavní pointu, co autorka pomalu vleče a jen trošičku poodkrývá v průběhu celé knihy. Občas to proto i způsobilo, že jsem se v tom všem na chvíli ztratila, protože ty autorčiny narážky na celou tu hlavní zápletku jsem hned nepochopila.

Tak teď teda něco málo k tomu konci. Jakmile jsme se konečně dostali k tomu hlavnímu (tedy opět nějaká vílí lest), tak celé tohle "vyvrcholení" děje se odehrává dohromady asi jen na pěti až sedmi stránkách. Během tohoto úseku se tedy dozvíme, co se stane se Sullivenem, jak dopadne Nuala a Dee a jak se nakonec James rozhodne. I ten konec mezi Nualou a Jamesem je takový nedotažený. Nechci ten konec úplně prozradit ale tak končí to dobře, ale čekala jsem, že to dají nějak víc najevo, že se jim povedlo to, o co usilovali... No, je to prostě divný.
Celkově se mi to ale i přes ty nedostatky líbilo, námět je to dobrý, akorát prostě vím, že by to Maggie dokázala napsat i líp. Četla jsem její sérii Vlci z Mercy Falls a ta byla vážně skvělá. Asi jí ty víly prostě moc nesedly.

Informace o knize
Originální název: Ballad: A Gathering of Faerie
Počet stran: 320
Rok vydání: 2010
Nakladatelství: Motto
Žánr: Fantasy, Young adult

Jaké je tedy mé celkové hodnocení? I přes to, že se mi tenhle díl líbil víc, hodnocení bude nižší, jelikož se prostě autorka nezbavila těch chyb z prvního dílu a tím je vlastně jaksi ještě prohloubila.
Takže celkově knihu hodnotím 3,5/5, ale pro mě určitě stála za přečtení 😊