Tuesday, November 21, 2017

RECENZE: Jiskra v popelu (Sabaa Tahir)

Krásný večer přeji!

Po dlouhé době jsem si ušetřila trochu času k napsání nějakého článku (zjevně to bude tím, že sedím v práci a nudím se), a proto jsem se rozhodla napsat opět nějakou recenzi. Jsem s nimi hodně ve skluzu, sotva stíhám při škole něco číst, natož ještě recenzovat. Nakonec jsem z celé té hromady knih, která na mém stole čeká na recenzi, vybrala jednu, kterou jsem si opravdu oblíbila, protože je prostě skvělá. A samozřejmě mluvím o Jiskře v popelu napsané americkou spisovatelkou Sabaa Tahir, která se jakožto autorčina prvotina stala fenoménem.

Jedná se o na první pohled běžnou young adult knihu, kde ale místo ohraných upírů hraje hlavní roli prvotřídně vycvičený, ale vnitřně rozervaný premiant elitní vojenské akademie, kde se děti od malička učí nejrůznějším smrtícím technikám boje a především nesoucítit s ostatními.

Elias je totiž členem Válečnického národa, který už po stovky let tvrdě a totalitně potlačuje podřízený a kdysi hrdý národ Učenců. Studenti Šerosrázu studují od útlého věku a ze školy vyjdou jako elitní zabijáci, kteří nemají žádnou čest a nevadí jim zabíjet a podrobovat si nevinné. Elias je sice nejlepším vojákem akademie, zato ve svém srdci je naprostý opak. Násilí se mu příčí a zotročovat a vraždit nevinné Učence? To už pro něj vůbec nepřipadá v úvahu. Je pevně rozhodnutý ze školy utéct, když se mu do cesty připlete nenápadná, ale krásná učenka Laia. Ta i přes svůj nesmírný strach podnikne sebevražednou misi po dohodě s odbojem, který chce Válečníky svrhnout. Jejím jediným cílem je osvobodit svého zajatého bratra, a proto se nechá prodat na Šerosráz jako otrokyně, aby donášela na krutou velitelku, která akademii řídí. A zde se cesty Laii a Eliase střetnou...

Musím říct, že kniha je to opravdu skvělá. Velmi čtivá, napínavá, se skvěle vymyšleným světem a úžasným hlavním hrdinou. Eliase jsem si ihned oblíbila, i když se našlo pár věcí a činů, ve kterých jsem s ním nesouhlasila. Je statečný, čestný a vždy se snaží udělat správnou věc. Oproti tomu Laia od začátku nebyla má favoritka. Vadilo mi, jak je pořád ustrašená (jasně, chápu jí pokud se jednalo o Šerozsráz), ale lezlo mi na nervy její věčné strachování, aby ji nechytili, i při sebemenší věci, kterou udělala. Přiznám se, že ve druhém díle už se trochu polepšila, ale pořád nepatří mezi mé oblíbené postavy.

Celkově je to velmi dobře napsaná kniha, která potěší i náročnější milovníky fantasy a konečně je to něco jiného. Ano, jsem typ člověka co má rád upíry, vlkodlaky, duchy a podobné nadpřirozeno, ale také to nemusí být v každé knize. Navíc se jedná o autorčinu prvotinu a přes to je to vážně skvělá kniha. Její styl psaní jsem si opravdu oblíbila, kniha se čte v podstatě sama. Samozřejmě je tu spousta prostoru ke zlepšení, spoustu scén mohla více rozepsat a jinde zase ubrat, ale na první knihu je to opravdu skvělý výkon. Věřím, že ve druhém díle se zase trochu zlepší, určitě na to má.
Takže tenhle příběh u mě opravdu zabodoval a můžu ho vřele doporučit dál.

Další informace
Originální název: An Ember in the Ashes